Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Entrevista a Elisenda Ortega sobre el projecte ‘Volem Decidir!’

ca Entrevista a Elisenda Ortega sobre el projecte ‘Volem Decidir!’ en Interview with Elisenda Ortega about the project 'We want to decide!' es Entrevista a Elisenda Ortega sobre el proyecto ‘Volem Decidir!’

14 de novembre de 2023

Entrevistem a Elisenda Ortega, cap del Departament de Foment de la Participació a l'Ajuntament de Barcelona. Lidera el projecte Volem Decidir!, que es presenta en el marc de la Capital Europea de la Democràcia, i que té com a objectiu promoure la participació infantil a la ciutat de Barcelona, implicant a infants i adolescents de 8 a 17 anys. La seva experiència en diferents processos innovadors i el seu compromís amb la democràcia participativa d’infants i joves la fan la persona idònia per parlar-nos d'aquesta iniciativa.



1. Què és ‘Volem Decidir!’ i com encaixa en el marc de la Capital Europea de la Democràcia?

El primer dret de la ciutadania en democràcia és el dret a vot, és a dir, a l’elecció dels seus i les seves representants polítics, però a la ciutat hi ha un ampli percentatge de persones, de ciutadania, que no disposen d’aquest dret. Parlem de les persones estrangeres no comunitàries que no poden votar a les eleccions municipals i dels infants i adolescents. Potser estem parlant d’entre un 15-18% de població d’origen estranger sense dret a vot a les eleccions municipals i d’un 15% d’infants i adolescents de 0 a 17 anys.

Però no tenir a dret a vot en la democràcia representativa no invalida aquesta població a opinar, participar, col·laborar i construir comunitat. Totes les persones residents a Barcelona, i també els nostres infants i adolescents, tenen dret a fer-se sentir perquè de les decisions polítiques que ara es prenen en depèn el seu benestar actual: les possibilitats de seguretat, d’aprenentatge, d’oci que els ofereix la ciutat però, també, en depèn el seu futur ja que la ciutat que s’està construint avui serà, sobretot, la seva ciutat més que no pas la nostra. 

Volem Decidir! És el primer procés participatiu de la Capitalitat Europea de la Democràcia que s'adreça a tots els nois i noies de 8 a 17 anys de la ciutat de Barcelona. El procés consisteix en respondre la següent pregunta: Com volem els nois i noies participar en els afers de la ciutat? En quins temes volem donar la nostra opinió i de quina forma ho volem fer?

El resultat del procés ha de ser la creació de noves formes i espais de participació per a infants i adolescents a la ciutat que suposin un avanç qualitatiu en la participació d’aquesta població en els afers públics, visibilitzant la seva opinió a tota la societat i fent que aquesta tingui una veritable incidència política.

2. Podries explicar-nos quins són els objectius d'aquest procés participatiu?

En primer lloc, és que tota la ciutadania entengui que infants i adolescents tenen dret a participar, a prendre part de les decisions polítiques que es prenen a la ciutat i, que l’Ajuntament sigui conscient de la necessitat d’escoltar-los i de tractar-los com a ciutadans i ciutadanes de ple dret.

En segon lloc, es tracta d’empoderar als mateixos infants i adolescents perquè siguin conscients dels seus drets i dels seus deures, i en especial del dret a participar, a organitzar-se i a intervenir en els afers públics. Que la seva opinió importa i que és el seu dret fer-la sentir.

Per últim, el procés pretén debatre sobre com pot estructurar-se la participació d’infants i adolescents amb mecanismes de consulta, opinió i decisió que tinguin caràcter permanent a la ciutat. És a dir, construir noves formes de participació per aquesta població que siguin innovadores, àgils, obertes i democràtiques i que puguin tenir una incidència política real en el consistori i en la ciutat.

3. Com funcionen les etapes del projecte? Quin és el propòsit de cadascuna d'elles?

El procés s’estructura en diferents fases. Al gener i febrer de 2024 es realitzaran tallers als centres educatius, als equipaments i a les entitats de lleure d’infants i adolescents.

Els tallers s’estructuren en 3 sessions, una primera que tractarà sobre el dret a participar, com s’organitza la ciutat i què significa viure en comunitat. Les altres dues sessions seran dinàmiques per a provocar i recollir l’opinió d’infants i adolescents sobre en quins temes de la ciutat volen ser consultats i de quina manera els agradaria donar la seva opinió, tot explorant diferents possibles mecanismes participatius.

Al març i a l’abril, els centres i grups que hagin fet els tallers podran intercanviar les seves opinions amb altres grups a les àgores, que seran trobades presencials amb l’objectiu de debatre, consensuar i votar quines són les propostes que compten amb més suports dels nois i noies.

A través del Decidim.barcelona també es podran fer propostes, donar suports, fer comentaris, participar en debats i votar les propostes, ja que per primera vegada els infants de 8 a 13 anys podran registrar-se i participar activament de la plataforma amb el consentiment previ dels seus tutors/es legals.

Les propostes amb més vots o suports, seran les que es presentaran formalment a l’Ajuntament perquè aquest prengui el compromís de dur-les a terme en un acte de cloenda del procés. Però aquest acte vol també ser un acte festiu, obert a tota la ciutadania, de celebració de la participació d’infants i adolescents.

Tot i així, el procés no finalitzarà completament perquè tenim l’objectiu de constituir una Comissió de Seguiment del procés formada pels seus participants que tingui la missió de vetllar per l’execució de les propostes presentades a l’Ajuntament de Barcelona. D’aquesta manera, el procés continua de forma que es pugui assegurar el compromís i rendició de comptes per al seu compliment futur.

4. Quina importància té la participació infantil en el disseny de les polítiques públiques?

L’Article 12 de la Convenció sobre els Drets de l’Infant adoptada per les Nacions Unides, diu el següent:

Els estats membres han d’assegurar a l’infant amb capacitat de formar un judici propi el dret a manifestar la seva opinió en tots els afers que l’afectin. Les opinions de l’infant han de ser tingudes en compte segons la seva edat i maduresa.

La Carta de ciutadania de Barcelona del 2010, en el seu article 22 també estableix que totes les persones menors d’edat “tenen el dret a participar en l’elaboració del projecte de ciutat, i que l’Ajuntament promourà experiències i espais de participació ciutadana adreçats als infants i els adolescents”.

Ara per ara, si parlem en general de Catalunya i de Barcelona, la participació de la Infància i Adolescència té menys importància de la que seria desitjable, tot i que s’han fet passos molt importants.

Barcelona compta amb un procés com Parlen els nens i nenes, liderat per l’Institut d’Infància i Adolescència que ara du a terme la seva 2a edició i, que consisteix en la realització d’una molt àmplia enquesta a 5.000 infants sobre el seu benestar, la realització de tallers a les escoles i l’elaboració d’una Agenda on els infants fan constar les seves demandes a l’Ajuntament per a millorar el seu benestar. Aquesta Agenda es lliura a l’alcalde el proper 21 de novembre, en el marc del dia internacional dels Drets dels Infants i de la Capitalitat Europea de la Democràcia.

Hi ha altres experiències molt importants a la ciutat com el pregó de la Laia i el procés Ciutadania Adolescent que introdueixen als infants i adolescents en el dret a la participació política i al diàleg amb el consistori.

També s’està desenvolupant el projecte europeu de recerca Imcitizen a dues escoles de Sant Martí, impulsat per la UB. Aquest projecte explora, junt amb d’altres ciutats, formes de participació innovadores dels infants.

A nivell d’altres ciutats i països, hi ha experiències molt interessants que podrien traslladar-se a casa nostra i que potser han demostrat tenir una major incidència en les polítiques públiques, parlem per exemple, del Parlament dels Infants a Escòcia o dels Consells d’Infants a nombroses ciutats, inclòs el Consell Nacional dels Infants i Adolescents de Catalunya impulsat per la Generalitat. En tot cas, l’existència d’un òrgan o mecanisme de participació estable, d’àmbit de ciutat, que es renova periòdicament, format per infants i adolescents, assegura sens dubte el seguiment de les polítiques públiques i la possibilitat de consulta i diàleg permanent, mecanisme del que, ara per ara, Barcelona no disposa.

5. Què significa el fet de buscar ‘qualitat democràtica’ a través d'aquest projecte?

Quan parlem de participació infantil i qualitat democràtica és important tenir presents diferents aspectes. D’una banda, que la infància i l’adolescència és molt diversa i que cal tenir en compte les diferents interseccions entre el gènere, la diversitat d’origen i la diversitat funcional, a més de les diferències socioeconòmiques i territorials. Si Barcelona és una ciutat diversa i amb desigualtats, la seva infància també ho és i, cal tenir-ho en present quan dissenyem la participació, per fer que aquesta sigui el més diversa i representativa possible de la realitat de la ciutat. La crida a la participació que fa el projecte Volem decidir! és molt àmplia, perquè no només s’adreça als centres educatius, sinó que es pot participar també des dels equipaments d’infància i adolescència com casals i ludoteques i des de les entitats del lleure com esplais, agrupaments o clubs esportius. Però a més, el desenvolupament recent del Decidim.barcelona permet la participació des de les famílies o des del mateix infant, ja que en aquest procés es podrà interactuar a tots els nivells amb la plataforma, i això és un canvi significatiu d’obertura i inclusió respecte altres processos. També estem posant especials esforços en que hi participin infants i adolescents de tots els territoris i districtes de la ciutat.

D’altra banda, en la participació infantil, és necessari posar el focus en el retorn i en la traçabilitat del procés. Volem posar aquí molt d’èmfasi perquè sovint la participació infantil serveix perquè un cop l’any hi hagi una imatge dels polítics amb els infants, però no sempre es va més enllà a l’hora de rendir comptes i donar resposta del que s’ha fet i del que no s’ha fet sobre les propostes que els infants van presentar en els processos participatius. La falta de retorn dels resultats del procés pot crear l’efecte contrari al que es volia aconseguir, pot generar frustració i més desafecció en els mateixos infants.

El procés Volem decidir! vol trencar aquest tipus de dinàmiques i assegurar el compromís i el retorn del consistori en l’execució de les propostes que realitzin els infants. Per això comptem amb la plataforma Decidim.barcelona que podrà recollir totes les propostes que es realitzin durant el procés i tots els suports i votacions que es facin, i comptem també amb la constitució d’una Comissió d’Infants i Adolescents per a fer el seguiment de l’execució de les propostes que formin part del resultat final del procés, i això clarament, pot se una garantia de qualitat democràtica.

6. Com es pot assegurar que les veus dels nens i nenes són escoltades i que es tenen en compte les seves propostes?

Bé, de vegades és difícil, fins i tot, assegurar-ho en els processos participatius adreçats als adults. No hi ha fórmules màgiques ni garanties absolutes però, hi ha una sèrie de factors que ajuden a que la participació esdevingui real i efectiva.

D’una banda, la traçabilitat de les propostes a la plataforma digital és una garantia de què les propostes dels infants no es perden o no s’obliden d’un procés a l’altre o d’un any a l’altre. Hem de pensar que els canvis a la infància són constants (maduració de l’infant, canvis de centre educatiu, canvis d’interessos, mobilitat territorial, canvis de referents educatius..) i per tant, si la informació està disponible a internet i és de fàcil accés i està adaptada a la seva edat, els mateixos infants poden tenir cura de què les seves propostes no caiguin en l’oblit.

D’altra banda i com qualsevol altre procés de participació, és indispensable que hi hagi un compromís polític, una voluntat política d’escolta dels infants des d’una visió no utilitarista i no adultcentrista. I que hi hagi, a més, un cert consens entre les diferents forces polítiques de l’Ajuntament. Polítics i tècnics han de tenir clar que els infants són ciutadania i que tenen molt a dir, molt a aportar i que la seva visió és original, única i valuosa per a tota la societat, per això, cal escoltar i tenir sempre en compte les seves propostes.

En aquest sentit, és important que les persones tècniques de participació dels ajuntaments i de les administracions es formin en Participació a la Infància i l’Adolescència i siguin conscients de què aquesta participació s’ha d’enfocar d’una manera singular i específica, diferent de la participació que s’adreça a les persones adultes.

Però en definitiva, és tota la societat que ha de considerar a infants i adolescents com a ciutadans amb drets i deures, i aquesta consideració ha d’arribar a través dels mitjans de comunicació, els centres educatius, les entitats i associacions, les famílies i tota la societat en general.

L’altre factor important és que hi hagi estructures de participació estables que es renovin periòdicament però que perdurin en el temps, assegurant així la continuïtat en el seguiment de les propostes i el diàleg permanent amb el consistori. Aquestes estructures, com els Consells, Parlaments o Assemblees d’Infants, han de comptar amb el suport i acompanyament de tècnics especialitzats que ajudin als infants a expressar i materialitzar les seves propostes sense dirigir-les o orientar-les d’antuvi, sinó per promoure la seva autonomia i autoorganització.

Una de les propostes més interessants de les que s’està parlant actualment en termes de participació infantil a nivell europeu és la de posar a l’abast dels infants espais de participació descentralitzats on poder informar-se, opinar, fer propostes, reunir-se i, inclús autoorganitzar-se. Es tractaria per exemple, de què a cada districte hi hagués un espai de participació infantil on infants, adolescents i famílies poguessin interessar-se pels afers públics de la ciutat, informar-se, opinar i proposar. Un espai permanent i acompanyat dedicat a la participació infantil a cada districte de la ciutat que ofereixi recursos i espais per a la participació.

7. Qui coordina aquest projecte i quin recorregut pot tenir a Europa?

El projecte es coordina a nivell executiu entre la direcció d’Innovació Democràtica, la direcció de Democràcia Activa i el departament de Promoció de la Infància de l’Ajuntament de Barcelona, però compta amb el suport, reflexió i coneixement de tot el Grup Motor de Participació dels infants, que és un grup molt ampli format per professionals de diferents àmbits. En funcionament des de l’any 2017, és un espai de treball, de reflexió, d’autoaprenentatge i de generació de coneixement interdisciplinari entre administracions i departaments municipals per avançar en la participació dels infants.

Actualment, el grup motor en participació dels Infants el componen tècnics i tècniques municipals de diferents àrees i districtes, el Consorci d’Educació, l’Institut d’Infància i Adolescència i l’Agència de Salut Pública de Barcelona. A més, té l’acompanyament i coordinació tècnica de dues professores de la Universitat de Barcelona, expertes en participació infantil.

El Grup Motor ha confeccionat diferents materials i propostes per avançar en la participació infantil a l’Ajuntament de Barcelona, entre elles una Guia per impulsar la participació dels infants en els serveis i projectes municipals i un recull d’experiències en participació infantil que s’han realitzat a Barcelona.

Des del Grup Motor ens agradaria poder intercanviar experiències amb d’altres ciutats d’Europa i constituir una xarxa de professionals a nivell europeu amb l’objectiu d’enriquir i fer créixer la participació infantil de les ciutats. Aquesta és una proposta que podem fer a la Xarxa de ciutats ECoD de la Capital Europea de la Democràtica, per tal d’enfortir la participació infantil a través del treball i l’intercanvi comú.

L’axioma que hem de tenir sempre en compte quan parlem de polítiques de participació democràtica des de les administracions públiques, és que no hi ha una participació de qualitat si no hi ha participació infantil, igual que tampoc hi ha una participació de qualitat si aquesta participació no és inclusiva i diversa i s’adreça a tot tipus de ciutadania.

8. Quines recomanacions pots fer sobre com ha de ser la participació infantil?

Ha de ser, com totes, una participació ben informada, però partint de materials adaptats i entenedors pels infants, acompanyats per dinàmiques o intervencions pedagògiques de persones més expertes, però intentant sempre no influir, ni directament ni indirecta, en l’opinió dels infants.

La participació ha de fer el possible perquè l’infant es senti part integrant de la comunitat de la que forma part, perquè comprengui que aquesta comunitat es regeix per unes normes comunes de convivència que ens ofereixen benestar i seguretat a tots i que ell o ella pot participar en la seva construcció o modificació si les troba injustes.

La participació infantil ha de promoure la inclusió i la diversitat i promoure el diàleg intergeneracional, on l’infant pugui conèixer el punt de vista dels adults, de la gent gran i de les altres persones que formen part de la seva comunitat. Ha d’ajudar a posar-se en la pell d’altre i establir diàlegs constructius per aconseguir el benestar col·lectiu. De la mateixa manera, és imprescindible que els infants es sentin escoltats amb atenció i respecte per la resta de la societat i, que les seves propostes siguin valorades i s’argumenti degudament la seva acceptació o el seu rebuig, d’una manera que l’infant pugui entendre i reconèixer.

És una participació que ha d’intentar ser el menys dirigida possible pels adults, respectant els ritmes i els aprenentatges dels infants i ha de promoure la seva màxima autonomia i autoorganització. Ha d’empoderar-los en el coneixement dels seus drets i donar-los tota la confiança possible per a exercir-los constructivament, en el present i en el futur.

Ha de ser una participació autònoma de la participació adulta però amb capacitat d’influència en els plans i projectes que construeixen de debò la ciutat. Per exemple, des del Grup Motor de Participació d’Infància de l’Ajuntament s’ha formulat la proposta de què en els propers Pressupostos Participatius hi hagi un pressupost específic per a fer uns pressupostos participatius d’infants i joves, amb debats, projectes i votacions específiques per aquests grups d’edat.

És molt important de quina forma es comuniquen els processos participatius adreçats a infants i adolescents perquè és necessari utilitzar els canals que els són propis i que no tenen a veure amb els canals de comunicació dels adults. Quan fem participació adreçada a infants i adolescents, hem de partir dels espais on es troben (educació i lleure) i utilitzar espais comunicatius específics com programes de TV d’informació infantil o xarxes socials molt esteses entre adolescents com pot ser TikTok. 

I vull dir una cosa que sovint se’ns oblida o passem per alt: la participació que adrecem a infants i adolescents ha de ser una participació divertida, per gaudir i passar-ho bé, on puguin expressar-se amb les eines i formes que els agraden i els són pròpies. Per això és molt important l’adaptació de les plataformes de participació als infants i joves com el Decidim.barcelona, que possibilita la seva participació en múltiples formats com vídeo o podcast, amb totes les garanties de respecte a la privacitat de les seves dades i a la seva seguretat.

9. A qui cal implicar en aquest projecte i com creus que aquesta participació pot beneficiar la ciutat de Barcelona?

Cal implicar a moltes persones i entitats. En primer lloc, als representants polítics de l’Ajuntament de Barcelona perquè siguin conscients de què infants i adolescents tenen molt a dir i a aportar a la ciutat. Els centres educatius són un altre element clau en l’èxit del procés. De fet, la Conselleria d’Ensenyament ja ha incorporat en el currículum escolar el vector de Ciutadania democràtica, crítica i compromesa i amb consciència global com un dels que cal treballar en la vida del centre educatiu. El projecte Volem decidir! coincideix en aquesta línia de treball i aporta elements importants per a seguir treballant aquestes qüestions en els centres, tant de primària com de secundària.

A més, dels centres educatius, la novetat del projecte Volem decidir! és que incorpora els equipaments i entitats de lleure de la ciutat: casals, ludoteques, esplais, agrupaments... Aquestes entitats tindran la possibilitat de participar en el procés de forma autodinamitzada, a través d’uns materials específics que estem elaborant que guiaran a monitors i educadors per a implementar els tallers en els seus espais amb l’ajuda d’un assessorament extern. Això ens permet ampliar els espais i no reduir la participació dins l’àmbit escolar, sinó implicar també a tot el sector de l’educació no formal, és a dir, les entitats i equipaments de lleure que també fan una tasca educativa molt important.

Per últim, el procés vol implicar a les famílies i als infants de forma individual, de manera que puguin participar des de casa o de forma autònoma. Això serà possible per primera vegada amb el Decidim.barcelona, que ha incorporat un mòdul que permet la validació de la navegació de l’infant per part dels pares, mares o tutors legals.

La visibilitat del procés a nivell social de forma generalista és també fonamental perquè és necessari aconseguir que la societat percebi als infants com a ciutadania amb capacitat d’aportar elements que ens beneficiïn col·lectivament. Aquest és un repte a llarg termini al que el projecte Volem decidir! vol contribuir de forma significativa. Hem de ser conscients que, quan els infants participen en la planificació urbana i el disseny dels espais públics, es poden crear entorns més segurs i atractius per a ells, dels quals es sentin creadors, responsables i en tinguin una major cura. Però a més, els infants sovint tenen una percepció única dels problemes i reptes de la seva comunitat. La seva participació pot ajudar a identificar problemes que els adults poden passar per alt i a generar solucions innovadores i originals.

La participació infantil és una forma efectiva d'educar els nens i nenes sobre la importància de la democràcia, la ciutadania i la responsabilitat cívica. Els ensenya com funcionen les institucions democràtiques i com poden participar de manera constructiva en la societat, la seva comunitat i la seva ciutat. Sens dubte, Barcelona es pot beneficiar del reconeixement de la visió i opinió dels seus infants i adolescents. Incloure’ls en les decisions polítiques és construir una societat per a tots i totes, una societat més inclusiva i diversa, més democràtica, que pensa en el seu futur i que aprèn a col·laborar i a construir col·lectivament. 

Comentari

Reportar contingut inapropiat

Aquest contingut no és apropiat?

Motiu:

Carregant els comentaris ...

Per afegir un comentari, inicia la teva sessió o registra't.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir