Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

‘Game jam’ a Barcelona per combatre les notícies falses

ca Truth, Lies & Democracy game jam en  es

23 de maig de 2024

Truth, Lies & Democracy reuneix al Canòdrom sis equips de jugadors europeus per crear videojocs en defensa de la democràcia i per combatre la desinformació

Tres equips locals i tres europeus van participar durant durant tres dies, del 17 al 19 de maig al Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica, per desenvolupar videojocs i propostes interactives centrades en les notícies falses i la desinformació. En la seva primera edició celebrada en el marc de la Capital Europea de la Democràcia, Truth Lies & Democracy va aplegar professionals reconeguts de les indústries de jocs, tecnologia, política i comunicació oferiran xerrades i mentoratge.

La iniciativa pretén educar els jugadors/es sobre els mecanismes de presa de decisions democràtiques, la desinformació, les fake news, la privacitat i l'impacte de les noves tecnologies a la societat. Les notícies falses representen una amenaça per la democràcia al minvar la fe en les eleccions, fomentar la desconfiança, minimitzar la confiança en el periodisme i erosionar la confiança en el govern.

ECoD_EspadaléFotografía_065

Europa compta amb 4.900 estudis de jocs, 200 distribuïdors de jocs i 386 milions de jugadors i el projecte destaca el paper dels jocs en la promoció dels valors europeus i la democràcia. Situa els videojocs com un mitjà per a les noves generacions d'expressar com les democràcies han d'adaptar-se als canvis culturals i polítics en evolució.

La edició inaugural de Truth, Lies & Democracy va tenir lloc el passat cap de setmana al Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica, amb la participació de tres equips espanyols i tres equips internacionals que van viatjar des de França, Àustria i Dinamarca per sumar-se al programa pilot.

L'esdeveniment va iniciar el divendres 17 de maig amb una cerimònia d'obertura transmesa per en directe per streaming amb la ponència a càrrec de Ned Howey (cofundador de Tectonica) sobre la pregnància de les fake news, la seva historicitat, els modes en què el concepte s'ha expandit, les formes en què el contagi d'aquestes informacions malintencionades es distribueixen i les formes en què actualment ens comuniquem i informem. Howey va aprofundir sobre la crisi de confiança que com a societat estem travessant i la manera en què les fake news s'aprofiten d'això per potenciar-se.

TRUTH-LIES-DEMOCRACY-049

A continuació, els mentors es van presentar, van compartir la seva experiència en el camp dels videojocs i el periodisme i van explorar els modes en què videojocs i desinformació poden vincular-se. El tancament de la cerimònia va ser a càrrec dels equips que van pujar a l'escenari per presentar els projectes que volien treballar durant l'esdeveniment. La cerimònia es pot veure aquí.

El matí de dissabte va iniciar amb mentoratges individuals per a cada grup de la mà de Cristina Figueras (Verificat) i Claudia Ocaranza (Maldita.es), que van aportar la seva experiència en el camp de la comunicació i les fake news des de dos enfocaments complementaris: la investigació i l'educació. A partir d'aquí, els equips van començar a treballar en el desenvolupament dels seus videojocs podent accedir a converses i intercanvis amb la resta de mentors que provenien del camp dels videojocs i que els van permetre afinar detalls i resoldre dubtes entorn d'àrees com narrativa, programació, producció i game design. Van participar aquí Andres Zardain (productor a Nimble Giant), Olga Fedorova i Marc Palomar (programadors a Gameloft), Oscar García Pañela (Director acadèmic de l'ENTI-UB, del Serious Games Lab i soci consultor a Cookie Box), Violeta Moldes (Artista 2D i dissenyadora narrativa, candidata a doctora a la UPF), Lasse Lopfe (Desenvolupador independent i professor al CITM).

Retocs finals i presentació dels jocs

El diumenge 19 va ser el dia dedicat a polir els prototips i jocs desenvolupats. A la tarda, els mentors van tornar a apropar-se al Canòdrom per provar els jocs i donar una última ronda de feedback abans que cada equip publiqués els seus desenvolupaments a la pàgina desenvolupada per a la jam. Finalment, el diumenge a la tarda va ser el moment en què els equips van tornar a pujar a l'escenari per compartir els resultats i que els partners poguessin anunciar les recompenses preparades per donar continuïtat als jocs dissenyats. Les presentacions dels jocs es poden veure aquí.

ECoD_EspadaléFotografía_066 - còpia

La primera edició de Truth, Lies & Democracy va presentar sis jocs que aborden la temàtica de fake news i desinformació des de diferents angles de manera lúdica i interactiva amb l'objectiu de cridar l'atenció sobre l'impacte que la desinformació té en la nostra vida diària. Des d'Espanya es van presentar Sure?, un joc cooperatiu que pren la necessitat de verificar la informació com a punt central per crear una proposta humorística i de treball en equip que posa a prova la comunicació i l'atenció als detalls ubicant els seus jugadors en el rol de receptors d'informació. Per la seva banda, ¡Publícalo! posa la jugadora en el rol oposat, en aquesta ocasió som una periodista atrapada en la tensió de mantenir la nostra feina, la nostra audiència i el control del contingut de les notícies que triem publicar. El tercer equip espanyol, amb la seva proposta AlienGuesstimates, també recorre a l'humor, en aquesta ocasió per fer-nos reflexionar sobre la validesa dels coneixements que donem per suposats. Les propostes dels equips internacionals van demostrar com la desinformació és un problema compartit que excedeix les fronteres. L'equip danès del Center of Digital Play de la Universitat de Copenhaguen va desenvolupar Truth is…, un joc que mostra la facilitat i velocitat d'escalabilitat de la desinformació tan aviat com deixem que les nostres emocions, prejudicis i subjectivitats entrin en joc. Per la seva banda, l'equip procedent d'Àustria (Vienna Calling) va desenvolupar TruthTube, una proposta que ens posa una vegada més en el lloc de periodistes i davant la pressió d'haver de complir amb diverses responsabilitats simultàniament on el contingut del que publiquem té un paper central. Finalment, l'equip de França va presentar FAKE Inc., convidant els seus jugadors a recrear els escenaris de reconegudes teories conspiracionistes i demostrant com és de fàcil construir veritats, al cap i a la fi tot depèn de l'angle de la foto.

Els jocs estan disponibles per ser provats de forma gratuïta aquí

LE202435 - còpia

L'organització

L'esdeveniment s'emmarca dins el programa d'acte de la Capital Europea de la Democràcia que ha estat atorgada a la ciutat de Barcelona en la seva primera edició. La seva oficina tècnica està formada per l'Ajuntament de Barcelona i el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona i és una iniciativa de l'Innovation Politics Institute.

Truth, Lies & Democracy està comissariada per ArsGames i María Luján Oulton, amb el suport de partners locals i internacionals com són: Gameloft BCN, GameBCN, IndieDevDay, DeviCat, Nimble Giant Entertainment, ENTI-UB, CITM-UPC, UPF, ENTI-UB, Fundació Maldita.es i Verificat.

Comentari

Reportar contingut inapropiat

Aquest contingut no és apropiat?

Motiu:

Carregant els comentaris ...

Per afegir un comentari, inicia la teva sessió o registra't.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir