Comencen les àgores del Volem Decidir!, un procés per fomentar la participació infantil i adolescent a Barcelona
15 d'abril de 2024
La iniciativa s’adreça als nois i noies de 8 a 17 anys de Barcelona i forma part del programa de la Capital Europea de la Democràcia. L’objectiu principal és escoltar les seves preocupacions i propostes per a participar en els afers de la ciutat, tot reconeixent el seu dret a la participació i a influir en els afers públics
Aquest dilluns 15 d’abril ha arrencat a la seu del Districte de Gràcia la primera de les quatre àgores que tindran lloc aquest mes d’abril amb l’objectiu de posar en comú tot el que s’ha treballat als tallers del projecte de participació infantil Volem Decidir! i concretar quines eines de participació són viables i es volen presentar a l’Ajuntament de Barcelona.
Fa unes setmanes que nois i noies de 26 centres educatius de primària i secundària i 10 equipaments, centres oberts i casals d’infància, estan han treballant tres tallers didàctics al voltant de dues preguntes:
En quins temes de la ciutat volem participar?
De quina manera volem participar-hi?
Per això han debatut sobre els temes que més els preocupen i interessen i han fet propostes concretes perquè se’ls escolti i poder participar en les decisions de la ciutat. El bullying a l’escola, la pobresa i la desigualtat o el medi ambient i el planeta són alguns dels temes que inquieten els infants de 8 a 11 anys; mentre que els adolescents de 12 a 17 estan més preocupats per les dificultats d’accés a l’habitatge, els problemes del sistema educatiu o el benestar emocional. Algunes de les propostes recollides fins ara són:
Que hi hagi punts d’informació sobre la ciutat per a infants i adolescents a les biblioteques de barri.
Que se’ls pregunti, que se’ls deixi votar en els processos i les decisions de la ciutat.
Poder fer assemblees i consells de barri per a infants i adolescents. Tenir espais als barris per a reunir-se i opinar.
Crear un canal de YouTube de l’Ajuntament de Barcelona amb informació verificada del que succeeix a la ciutat.
Ajuda per a combatre la desinformació i el ciberassetjament a les xarxes socials.
Veure el vídeo complet aquí
En aquesta segona fase, els i les participants presenten i debaten aquestes propostes en àgores ubicades als Districtes i al Canòdrom de Barcelona. Aquesta interacció facilita el diàleg conjunt amb altres centres o entitats, amb l’objectiu d’arribar a consensos sobre les propostes més viables i amb major suport. Un cop acabades les àgores, aquelles que tinguin més consens es presentaran a l'Ajuntament de Barcelona i als seus representants polítics per a la seva consideració i implementació. A més, una comissió formada pels mateixos participants vetllarà pel seguiment de l’execució d’aquestes propostes al llarg del curs 2024-25.
El propòsit final d’aquest procés és la creació de noves formes i espais innovadors de participació per a infants i adolescents, basats en les seves propostes i amb el suport de l’Ajuntament i la comunitat.
‘Speakers' Corner’ a la Plaça de la Vila de Gràcia
Durant les àgores, representants de cada grup classe que han participat activament en els tallers tenen l’oportunitat de fer una posada en comú entre diversos centres educatius. Es dedica temps a aprofundir i treballar col·lectivament per concretar les propostes que han obtingut major suport. A més, es reserva un espai d’expressió amb micro obert a l’espai públic, on infants i adolescents tenen una plataforma per explicar les seves propostes per a la ciutat i la participació. Aquests esdeveniments són oberts al públic, oferint una oportunitat per assistir i escoltar les propostes dels nois i noies.
Els centres participants d’aquesta primera àgora han estat: Institut Vila de Gràcia (Gràcia), Institut Menéndez Pelayo (Sarrià-Sant Gervasi), Institut les Corts (Les Corts) i Institut Joan Brossa (Horta-Guinardó). Entre tots i totes han elaborat votat els temes que més els preocupen i, aquesta ocasió, l’habitatge ha encapçalat el rànquing, seguit de les activitats esportives i l’educació i el coneixement i pel que fa a les propostes, les més votades han estat: la creació de xarxes socials de participació ciutadana, que es facin entrevistes i enquestes als i les adolescents i campanyes de sensibilització contra el ciberassetjament i per a la protecció de dades personals.
Calendari de les properes àgores
18 d’abril: Àgora de secundària al Canòdrom. (C/Concepción Arenal, 165)
Centres participants:
Institut Alzina (Sant Andreu)
FEDAC Horta (Horta Guinardó)
Col·legi Sant Gabriel (Sant Martí)
Institut escola Antaviana (Nou Barris)
19 d’abril: Àgora de primària. Districte Ciutat Vella. (Plaça Vicenç Martorell, 1)
Centres participants:
Escola Cervantes (Ciutat Vella)
Escola Drassanes (Ciutat Vella)
Escola Alexandre Galí (Ciutat Vella)
Escola Mare de Déu del Roser (Eixample)
Escola Diputació (Eixample)
Escola Montseny (Gràcia)
29 d’abril. Àgora al Districte de Sant Martí. (Plaça Valentí Almirall, 1)
Centres participants:
Escola Els Porxos (Sant Martí, projecte Imcitizen)
Escola la Pau (Sants Martí, projecte Imcitizen)
Escola Antaviana (Nou Barris)
Escola Paideia (Les Corts)
Organitza el procés: Ajuntament de Barcelona en la marc de la Capitalitat Europea de la Democràcia (Ajuntament de Barcelona i Pla Estratègic Metropolità de Barcelona).
Col·laboren en el projecte Volem Decidir!:
Consorci d’Educació de Barcelona
Institut d’Infància i Adolescència
-
Projecte Europeu Imcitizen
0 comentaris
Per afegir un comentari, inicia la teva sessió o registra't.